Kulcsszavak használata a gyakorlatban

Az elmúlt két hétben legtöbben a kulcsszavakról kérdeztetek, ezért ebben a blogbejegyzésben elsősorban azt a kérdéskört járjuk körbe, hogy mire érdemes a marketingvezetőnek odafigyelnie a keresőszavak használatakor, összeállításakor. A marketingvezető kiválóan ismeri a vállalatot, a termékeit és szolgáltatásait, és tisztában van az online kommunikáció eszköztárával is. Az ügynökségek termékismerete korlátozottabb, cserébe mélyreható ismeretekkel rendelkeznek a sikeres online kommunikációhoz nélkülözhetetlen eszközökről (amilyen pl. a Google ads vagy a Google analytics). A két ismeret között tátong egy szakadék, amit a siker érdekében át kell hidalnunk: biztosnak kell lennünk abban, hogy az online vállalati kommunikáció során a nekünk dolgozó ügynökségek azokat a szavakat és kifejezéseket használják fel, amelyek szakmaisága megfelelő és keresettek is az interneten. 

Változások az elmúlt években

Az online tartalomírás sokat változott a 2000-es évek eleje óta, amikor a felhasználók elsősorban úgy fogyasztottak online tartalmat, hogy megjegyezték a weboldal vagy blog url-jét, esetleg feliratkoztak az RSS feed-re. Ma már az olvasók jelentős része a keresőmotorokból érkezik, ezért fontos, hogy az online vállalati kommunikáció irányítása közben tisztában legyünk a keresőszavak (keywords) fontosságával.  

Egyáltalán, mik azok a keresőszavak? 

Keresőszó (SEO keyword) minden olyan szó, amelyet a felhasználók a keresőkbe (pl. Google, hivatalos nevén search engine) beírnak. Az internetezők sokféle szót és kifejezést használnak a keresések (search) során nagyon változatos témákban. 
 
Példa: Moziműsor keresése 
User journey (útvonal, amit a felhasználó bejár az böngészőjében, amíg eljut a releváns információig): 
 
Lépés 1: google.com megnyitása 
Lépés 2: kereső kifejezés beírása a keresőbe (search engine): Dunaplaza moziműsor 
Lépés 3: a találati lista (search result) áttekintése, kattintás a releváns találatra 
Lépés 4: a moziműsor elolvasása (tartalomfogyasztás) 

Ennél a user journey-nél a keresőmotor feladata, hogy minél gyorsabban minél relevánsabb találatokat mutasson a felhasználóknak. 
 
Rendben, mondhatod, de mi köze ennek az egésznek a tartalomíráshoz? A válasz az, hogy jól tesszük, hogyha a tartalom írása során építünk a potenciális olvasók (vásárlók!) által használt keresőszavakra, ezeket beépítjük a weboldalon megjelenő tartalomba. Akkor tudunk hatékonyak lenni, ha tudatában vagyunk annak, hogy az olvasók milyen kérdésekre keresik a válaszokat az interneten, és ezekre a kérdésekre reflektunk. Nem csak az a fontos, hogy a választott témában értékes és érdekes dolgokat írjunk, hanem legalább ennyire fontos, hogy a potenciális olvasóink megtalálják a bejegyzéseinket. 

Hogyan befolyásolják a keresőszavak az online tartalom stratégiánkat? 

Ha nem használunk megfelelő mennyiségű keresőszót a weboldalon, akkor a keresőprogramok (pl. Google) nem fogják a weboldalunkat megtalálni vagy nagyon hátra sorolják a kereső találati listáján. Csak a sokadik oldalon fog megjelenni a weboldalunk linkje a találatok között. Így kisebb forgalom (látogató) fog terelődni a keresőkből a weboldalunkra. Ez persze nem azt jelenti, hogy nem lesznek olvasóink, hiszen a keresőből kieső forgalmat más csatornák használatával (pl. Facebook vagy Twitter) tudjuk pótolni. Ezzel együtt a tanácsunk mindenféleképpen az, hogy online tartalom írásakor figyeljünk oda a megfelelő keresőszavak használatára.  

Hol és hogyan találod meg a keresőszavak listáját? 

A legtöbb honlap mögött a Google által díjmentesen biztosított statisztikai tool dolgozik, a Google Analytics (analytics.google.com) és a hozzá kapcsolódó Search console (search.google.com). Az Analytics bal oldali menüjében található „aquisition” / „search console” / Queries menüpontban le tudod kérni, hogy mely keresőszavak használatával találnak rá a weboldaladra a leggyakrabban a látogatóid. 


Mi az a kulcsszólista? 

A kulcsszólista a felhasználóid által használt szavaknak és kifejezéseknek a gyűjteménye.  

Hogyan állítsam össze a kulcsszólistámat? 

Ehhez több eszköz is rendelkezésedre áll, ilyen a Google Analytics vagy a bejegyzésben szintén bemutatott moz.com is. Ezeknek az online eszközöknek a segítségével fel tudod mérni, hogy milyen keresőszavak alapján jutnak el vállalatod honlapjára a látogatók. Ezek közül a szavak és kifejezések közül a legnépszerűbbeket és legfontosabbakat érdemes felvezetned a kulcsszólistádra. 

Hol tároljam a kulcsszólistát? Ki férhet hozzá? 

A legtöbb vállalati protokoll szabályozni fogja, hogy milyen formában tárolhatod a kulcsszólistádat. Sokszor a vállalatirányítási rendszerben (CRM) kerül tárolásra, de gyakori, hogy Excelben, Google Drive-on, esetleg Microsoft Teams-ben található meg. Fontos, hogy jelszóval védd le, illetéktelenek ne férhessenek hozzá. 

Mire használjam föl a kulcsszólistát? 

A kulcsszólistát érdemes megosztani a Neked dolgozó ügynökségekkel. Mindegy, hogy a PR-ért vagy az online kommunikációért felelnek, de hasznos tudniuk, hogy mely szavakat kell lehetőleg minél többször felhasználniuk. 

Milyen gyakran frissítsem? 

Érdemes félévente vagy évente frissítened a listát. Természetesen nem kell a feladatot Neked elvégezned, rábízhatod az online ügynökségedre is a munkát. 

Egy extra tipp, ha még több adatra van szükséged 

Egyes online eszközökkel (pl. a moz.com-al) még több információhoz juthatsz hozzá. Egy rövid regisztráció után havonta 10 alkalommal teljesen ingyen kereshetsz rá egy-egy keresőszóra vagy SEO kifejezésre. 
 
Vegyük például a „vakolat” szót. A moz.com keresőjébe (explore by keyword) írjuk be azt, hogy„vakolat”: 

Azonnal megjelennek az eredményeket a keresőszó használati gyakoriságról: 

Vizsgáljuk meg, hogy a kapott SEO adatok mit jelentenek. 

Monthly volume (havi forgalom) 

Itt tekinthetjük meg, hogy a keresőszót hány alkalommal használják átlagosan egy hónapban. A példánknál, a „vakolat” szónál maradva látható, hogy ezt 501-850 alkalommal ütik be a keresőbe a felhasználók. 

Difficulty (nehézségi fok) 

A difficulty, azaz a nehézségi fok mutatja meg, hogy az adott keresőszóra milyen erős a verseny, mennyire gyakori a használata, mennyire könnyen tudod optimalizálni erre a szóra mondjuk a weboldaladat. Minél alacsonyabb ez az érték, annál értékesebb számodra, annál inkább javasolt a használata. A 18-as érték kifejezetten alacsony, így a „vakolat” szó használata kifejezetten ajánlott. 

Organic CTR (organikus CTR) 

Ez azt mutatja meg, hogy a keresőszót használók hány %-a fog kattintani a keresőmotor organikus találati listájában megjelenő találatokra. (Ez persze nem azt jelenti, hogy pont a Te weboldalara kattintanak, csupán azt, hogy az organikus találati lista egyik linkjére hány %-ban fognak kattintani a felhasználók.) 

Priority (prioritás) 

A korábbiakban ismertetett mutatók eredményét összefoglaló adat. Minél magasabb, annál indokoltabb, hogy a keresőszót használjátok a tartalom írásakor. 

Keyword suggestions (keresőszó javaslatok) 

Ezen a listán találod meg azokat a javaslatokat, amelyek hasonlítanak az általad eredetileg megadott keresőszóhoz, és érdemes megfontolnod a használatukat. A „vakolat” szó esetében is számos ilyet találhatunk. Ilyen például a „vakolat színek” kifejezés, amelyet havonta 200-500 alkalommal használnak a felhasználók. Vagy a „lábazati vakolat” és a „nemesvakolat” amelyek havonta átlagosan 850 – 1 700 keresést generálnak.  

Reméljük, hogy hasznosnak találtad a bejegyzésünket. További tippeket folyamatosan posztolunk Facebookon oldalunkon, itt: facebook.com/hellopentacom és a honlapunkon, itt: www.pentacom.hu/blog

Hasznosnak találtad a bejegyzést? Iratkozz fel hírlevelünkre és értesülj azonnal a következő posztunkról.

Scroll to Top