Hahó, unikornis-zöldalma-cica, te vagy az? 

Új őrület hódít az interneten és tömegek mozdultak már rá.  

A web legösszetettebb rendszerei közül sok foglalkozik bonyolult azonosítókkal és személyazonosság-ellenőrzéssel. Valószínűleg Te is ismered a webes URL-eket, az IP-címeket, az SSL-tanúsítványokat. Akadnak köztünk olyanok is, akiknek a kriptovalutacímeket és a mostanában egyre népszerűbb NFT-ket sem kell bemutatni. De az, amit most hoztunk, még ennél is futurisztikusabb: ez a Yat. Ez a cég gondolt egy nagyot és azt mondta: mi lenne, ha mindenki egy saját, egyedi azonosítóval rendelkezhetne, ami a teljes online identitására kiterjed? Mi lenne, ha a sok bonyolult azonosító helyett valami egyszerűbbet használnánk? Mondjuk így: 🦄🍏🐈 

Mi az a Yat? 

A Yat egy 1-5 hangulatjelből álló egyedi karakterlánc, amely digitális felhasználónévként, webhely URL-ként és fizetési címként is használható. A felhasználók megvásárolják az identitásukat legjobban kifejező emojikat, majd ezt az egyedülálló szimbólumsort bárhol használhatják az interneten. A Yat egyfajta keresztezés a nem helyettesíthető tokenek (NFT) és a domain címek között – bár nem minden Yat tokenizált. 
 
„A Yat lehetővé teszi, hogy univerzális felhasználónévként és identitásként emojikat használj az interneten” – írta a cég a Discord szerverén. Ebben a videóban részletesen be is mutatják koncepciójukat. 

A különleges identitásnak azonban ára van: az egy-öt karakterből álló dizájn 4 dollártól több százezer dollárig terjedhet. Minél rövidebb és emlékezetesebb a kombináció, annál magasabb az ár. A legdrágább Yat egy aranykulcs volt, amely 425 000 dollárért kelt el a Yat Destiny aukción 2021 áprilisában. Már több híresség vásárolt magának saját Yat-ot, köztük Paris Hilton (királynő korona-csillám), Lil Wayne (alien-hangjegy) és Kesha (szivárvány-űrhajó-alien). 

Hogy működnek a Yatok? 

A Yat egy vállalat, amely szoftvert és infrastruktúrát fejleszt a Yat hangulatjel-azonosítók támogatására. Nem a Yat az első, akinek az ötlet eszébe jutott, hiszen emoji-alapú azonosítókat például az Ethereum blokkláncon is használhatunk az Ethereum Name Service segítségével. Az Ethereum által támogatott hangulatjel-azonosítók beállítása és használata azonban bonyolult. Ezzel szemben a Yat célja a felhasználói élmény egyszerűsítése, hogy azok az emberek is kihasználhassák az emoji azonosítók előnyeit, akik nem jártasak a kriptokultúrában és a blokklánc-technológiában. 

A Yat jelenlegi alfa kiadása központosított, de a cég hosszú távú tervei között szerepel, hogy a Yatot áthelyezzék a blokkláncra – és érdekük is, hiszen a Yatok csak így válnak értékesíthetővé. 

A Yatok kulcs-érték adatbázison alapulnak. A Yat a kulcs, az értékek pedig a hangulatjel-azonosító rekordok. Néhány felhasználási területet már említettünk, de a teljes lista – amely valószínűleg bővülni fog – a következőket tartalmazza: 

  • Weboldal URL-ek 
  • Közösségi média felhasználónevek 
  • Kriptovaluta címek 
  • Fizetési azonosítók 
  • Helyszínek 
  • Email címek 
  • Domain név rendszer mezői 
  • Tetszőleges szöveges adatok 

Akarok egy Yatot! 

Most, hogy tudod, mik azok a Yatok, mire használhatók és hogyan működnek, már csak egy dolog van hátra: a vásárlás. 

Joggal merülhet fel a kérdés, hogy hogy lehet (illetve, hogy van-e egyáltalán értelme) megvásárolni valamit, ami amúgy is bárki számára elérhető és napjában több milliót küldenek belőle.  Érdekes kérdés, természetesen nem magukat az emojikat vásárolod meg, hanem a Yat által biztosított emoji domain-t és a Yatok által nyújtott identitást, valamint annak a “jogát”, hogy ezeket saját azonosítódként használd az online térben. Persze ez csak a Yat rendszerében vásárolt Yatokra érvényes. Az még kérdéses, hogy mi van akkor, ha egy másik, ugyanilyen tevékenységű cég jön létre, aki eladja ugyanazt az emojisort másoknak is. 

A Tari Labs a Yatokat a létrehozásuk időpontja (Generation) és a ritmuspontszámnak (Rhythm score) nevezett rejtett algoritmus alapján árazza. 
“Az ár a ritmuspontszámon (RS) alapul, ami a ritkaság és az egyediség mértéke” – magyarázza a Yat. “Az RS-t elsősorban a Yat hossza határozza meg. További tényezők közé tartozik a Yatban használt emojik átlagos népszerűsége (a mindenkori világszintű használat alapján) és a Yat mintázata (ismétlődő hangulatjelek vagy “bookend” hangulatjelek).” 

A vásárlók többsége abban a reményben licitál, hogy a Yatok a jövőben eladható árucikkekké válnak, amikor átkerülnek a Tari blokkláncra. Ahogy fentebb említettük, a Yatok még nem blokkláncon alapulnak és jelenleg nem értékesíthetők. 

Egy újabb őrület, ami gyors tündöklés után mélyrepülésbe vált, vagy egy előremutató, a felhasználók életét egyszerűsítő, forradalmi megoldás? Az idő (és a piac) majd megmondja. 

Hasznosnak találtad a bejegyzést? Iratkozz fel hírlevelünkre és értesülj azonnal a következő posztunkról.

Scroll to Top