Landing page, hirdetés, webshop – az online jelenlét sarkalatos elemei. Optimális működésükhöz számos különböző összetevő szükséges, egyben azonban biztosan megegyeznek: CTA nélkül értelmetlen a használatuk. Cikkünkben találsz 5+1 tippet, melyek segítségével eredményesebb CTA-kat készíthetsz és növelheted a forgalmad.
Mi is az a CTA?
A CTA (Call to Action = cselekvésre ösztönzés) egy felhívás, amely az érdeklődőt egy előre meghatározott cselekvés végrehajtására ösztönzi. Bár számos formája van, a legtöbb esetben hirdetésekben vagy landing oldalakon, valamilyen gombként jelenik meg.
Miért van rá szükséged?
A jó CTA előrevetíti, hogy mire számíthat, aki a gombra kattint – ezzel nemcsak a releváns látogatókat vezeti a vásárlói úton, de azokat is kiszűri, akik valami mást keresnek. Ha nem használsz CTA-kat, a látogatód nem fogja tudni, mit kell tennie ahhoz, hogy ajánlatot tudjon kérni vagy vásárolhasson. Ebben az esetben csak egy valamit fog végrehajtani, pont azt, amit szeretnél elkerülni: tehetetlenségében be fogja zárni az oldalad. Azonban, ha célzott CTA-kkal vezeted, szépen terelgeted a konverzió felé. Minél több információt nyújt a CTA-d potenciális ügyfeleidnek, annál jobb.
Természetesen (mint oly gyakran a marketingben) nincs egy konkrét formula, ami minden vállalkozásnál ugyanolyan hatékonyan működik, ezért elengedhetetlen a folyamatos tesztelés. Van azonban néhány alapszabály, amelyek betartásával nagyban növelhető a CTA-d sikere. Összeszedtük a legfontosabbakat neked:
1. Indítsd erős parancsszóval a CTA-t
Legyen szó gombról vagy leírásról, általában a használható karakterek száma limitált. Éppen ezért, törekedned kell arra, hogy mellébeszélés helyett rögtön a lényegre térj: mondd el a látogatóidnak, mit szeretnél, hogy tegyenek.
Webáruházad van? Kezdd a CTA-t olyan szavakkal, mint “vásárolj” vagy “rendeld meg”.
Letölthető anyagokat kínálsz email feliratkozásért? Használd a “töltsd le”, “iratkozz fel” kifejezéseket.
Szeretnéd, ha az érdeklődők jelentkeznének nálad? Próbáld ki a “kitöltöm az űrlapot” vagy “tudj meg többet” lehetőségeket.
2. Használj érzelmi töltettel rendelkező szavakat
Kíváncsiság, félelem vagy remény? Csak néhány a számtalan érzés közül, melyeket nap mint nap átélünk. Ha jól választod meg a CTA-d, befolyásolhatod a közönséged érzelmeit. Vegyük például ezt a CTA-t: „Tervezd meg álmaid nyaralását akár 70%-os kedvezménnyel!” – a CTA az első pont alapján nemcsak arra utal, hogy mit tudnak csinálni kattintás után (tervezd meg), hanem izgatottá is teszi őket (álmaid nyaralását), miközben egy kihagyhatatlan ajánlatot kínál (akár 70%-os kedvezmény). Egy másik példa: „Ugye Te is a legjobbat szeretnéd kisbabádnak?” – az ideális szülő a legjobbat akarja gyermekének, amiért gyakran sok mindenre hajlandó. A már-már számonkérő szóhasználat erősen provokatív és akár negatív visszhangja is lehet, egy azonban biztos: valamilyen érzelmet kivált.
3. Adj okot a cselekvésre
Mutasd meg az érdeklődőknek, miért lesz jó nekik, ha kattintanak. Mivel lesz könnyebb az életük a termékedtől vagy szolgáltatásodtól? Segít nekik jobban végezni munkájukat, lefogyni vagy pénzt megtakarítani? Ez egyébként erősen kapcsolódik az értékajánlatodhoz.
Jó példa erre valami ilyesmi: „Küldjön üzenetet és szabaduljon meg a felesleges papírmunkától!” Nemcsak azt közöltük, hogy mit várunk a látogatótól (küldjön üzenetet), hanem azt is megmutattuk, miért lesz jó neki, ha így cselekszik (megszabadulhat a felesleges papírmunkától).
4. Használd ki a FOMO előnyeit
A FOMO (Fear of Missing Out = kimaradástól való félelem) rendkívül hatékony motiváció. Általánosságban elmondható, hogy az emberek nem szeretnek lemaradni – ha úgy érzik, elszalasztanak egy vissza nem térő lehetőséget, hajlamosak impulzus-szerűen vásárolni. Erre játszva vásárlásra ösztönözheted őket. Ha vannak olyan termékeid, melyek csak bizonyos ideig, esetleg korlátozott darabszámban érhetők el, kommunikáld az érdeklődők felé.
A FOMO tipikus példái: „Siess, az akció 24 óra múlva véget ér!” vagy „Ne maradj le, rohamosan fogy a készlet!”. Nehéz figyelmen kívül hagyni egy ilyen felhívást, különösen időérzékeny helyzetekben (például karácsonykor).
5. Tesztelj, tesztelj, tesztelj…
Fontos, hogy a CTA-d (csakúgy, mint a többi szöveged) frissen tartsd. Egy jó öreg A/B teszt kiválóan megmutatja, mely CTA-k hoznak kattintásokat, és melyek hagyják hidegen közönséged. Bár a kipróbált, számodra korábban működő CTA-k legtöbbször jól használhatók, valójában sosem tudhatod, hogyan teljesítenek majd az adott kampányban.
A siker gyakran a folyamatos próbálgatás és finomhangolás eredménye, nagyon ritka, hogy egyből eltaláljuk, mi fog működni. Lehet, hogy valami jól néz ki papíron, vagy a fejedben jól hangzik, de csak úgy tudhatod meg, hogy működik-e, ha kipróbálod. Előfordulhat, hogy a célközönség nem reagál jól a CTA-ra, ami elég ahhoz, hogy elcsússzon a kampányod. Éppen ezért nagyon fontos, hogy mindig tesztelj: színeket, szavakat, szórendet, a gomb helyét, formáját, méretét stb. A jól bevált CTA-k mellett az is segíthet, ha néha megpróbálsz a dobozon kívül gondolkodni és igyekszel a dolgok kreatív oldalát megfogni.
+1. Ha lehetséges, használj számokat
A fogyasztók általában jól reagálnak az olyan számokra, mint az árak és a kedvezmények. Ezek segítségével egy szempillantás alatt eldönthetik, nekik szól-e az ajánlatod vagy sem.
Próbáld ki, hogy feltünteted a hirdetésedben vagy a CTA-don az árat. Ha egy felhasználó látja az árat és úgy dönt, hogy átkattint, akkor tudod, hogy az adott áron is érdeklődik terméked vagy szolgáltatásod iránt. A landing page-re érkezve már tudja, milyen árra számítson, így nagyobb eséllyel hajt végre konverziót.
A maximális siker érdekében kombináld a számokat a FOMO-val! Emlékszel még, mit mondtunk a negyedik pontban? Ha látogatóid azt látják, hogy a terméked, amire már olyan régóta vágynak, most végre 50% kedvezménnyel lehet az övék, biztosan nem akarnak majd lemaradni róla. Pláne, ha megtudják, hogy már csak két napig érvényes az ajánlatod. 😉