A Google Analytics az egyik legnépszerűbb eszköz a marketingesek és webfejlesztők arzenáljában, hiszen használata számos értékes információt biztosít. Az Analytics egyik legfontosabb szerepe, hogy segít nyomon követni és elemezni, ezáltal pedig megérteni, hogy mit csinálnak a látogatók a weboldalon. A Google tudja, hogyan halmozza az élvezeteket és kényeztesse el felhasználóit: nem elég, hogy rengeteg hasznos adatot kapunk, de mindez egy forintunkba sem kerül, mivel az Analytics teljesen ingyenes.
A platform hatalmas mennyiségű adatot gyűjt össze a látogatókról, melyet fel is dolgoz, így teljes képet nyújt weboldalunk teljesítményéről. A feldolgozott adatokból ezután jelentéseket készít, melyek segítségével elemezhetjük oldalunk és látogatóink viselkedését.
Hol lehet szükség a Google Analytics szolgáltatásra?
A Google Analytics számos különböző célra használható, melyből a 3 leggyakoribb a következő:
Marketingelemzés
Az Analytics-jelentésekből nyert adatok létfontosságúak lehetnek marketinged fejlesztésében. Az összegyűjtött adatok megmutathatják, hogy mely csatornákra érdemes erőforrásaidat fókuszálni, és melyek azok, amiket érdemes átgondolni. Ezen kívül segíthetnek a célközönség pontosabb meghatározásában is, sok más hasznos információ mellett.
Webhely teljesítményének javítása
Ahogy azt már említettük, az Analytics jelentések képet adnak a honlapodról és az azt használó emberekről is. Ezen a területen számtalan kérdés van, amelyekre a platform segít válaszolni. A legnépszerűbbek talán ezek:
- Melyik oldalam éri el a legnagyobb forgalmat?
- Hol hagyják el a látogatók a weboldalam?
- Milyen gyorsan töltődnek be az egyes aloldalak?
Az ilyen és ehhez hasonló kérdések segítenek konkretizálni céljaidat, hiszen mérhető adatokkal szolgálnak.
Keresőoptimalizálás támogatása
A Google Analytics információi keresőoptimalizálási szempontból is roppant értékesek. A platform számos kérdést segít megválaszolni azzal kapcsolatban, hogy a felhasználók hogyan találják meg webhelyed és hogyan lépnek kapcsolatba vele. Ilyenek például:
- Mekkora keresési forgalmat ér el a weboldalad?
- Melyik céloldalad kapja a legnagyobb forgalmat?
- Milyen kulcsszavakat használnak a látogatók, hogy megtalálják webhelyed? Erről bővebben itt olvashatsz!
Minél többet tudsz weboldalad látogatóiról és célközönségéről, annál jobb. Az Analytics segítségével hozzáférhetsz és kiértékelheted az egyes jelentéseket, ez pedig segíthet növelni a keresőoptimalizálási erőfeszítéseid hatékonyságát.
Miben hoz újat a Google Analytics 4 (GA4)?
A Google Analytics 4 (ahogy azt a neve is mutatja) az Analytics negyedik verziója. A legfontosabb újítása talán a mobilalkalmazások és a weboldalak adatainak összehangolása, ami eddig csak nehezen volt megoldható. A GA4 számos más újítással szolgál, melyek mobilalkalmazás nélkül is indokolják a használatát. Az egyik ilyen például a süti (cookie) mentes követés, mely minden honlaptulajdonos számára érdekes lehet.
Mik azok a sütik?
A sütik olyan fájlok, amelyek kis mennyiségű információt gyűjtenek a felhasználókról. Az, hogy mit gyűjtenek, attól függ, hogy a weboldal üzemeltetője mit szeretne tudni látogatóiról. Az így gyűjtött adatok rengeteg információval szolgálnak, éppen emiatt annyira kényesek: illetéktelenek könnyen visszaélhetnek velük és gyakorlatilag bármire felhasználhatják őket. Ezt elkerülendő erősödik az a trend, amely a süti mentes követést támogatja.
A süti mentes követés a gépi tanulás segítségével egészíti ki az adatvédelmi szempontból kényes, de az eredményes jelentésekhez szükséges adatokat. Ezt a félig mesterséges, félig személyes adathalmazt összefoglaló néven kevert adatoknak nevezzük. Az így összegyűjtött adatok önmagukban nem használhatók fel természetes személy azonosítására, egy nagyobb adatsor részeként azonban valószínűleg igen. Ennek az az oka, hogy az olyan adatok, mint a felhasználó IP címe pszeudoanonimizált formában kerülnek tárolásra. Elmondhatjuk, hogy a Google bár tett egy lépést a jövő felé, a süti mentes böngészés egyelőre még nem megoldott.
Mit jelent ez a gyakorlatban?
A GA4 használatával a sütik kezelése és a disclaimer elfogadása egyszerűbbé válik, utóbbi egyetlen kattintásra csökken. Arra azonban még várni kell, hogy a jövő teljesen süti mentes legyen. Ennek értelmében a felhasználóknak ugyanúgy el kell fogadniuk a GDPR szerződést és bele kell egyezniük személyes adataik kezelésébe, csupán a folyamat lesz egyszerűbb.